Logo SindFISC

Nimeni nu poate fluiera o simfonie! Este nevoie de o orchestră pentru a o cânta!

H.E. Luccock

Comunicat de Presă 12.07.2023

Fenomenul "Depopularii masive" a unor structuri din cadrul Administratiei fiscale -  consecinte deosebit de grave in bugetul general consolidat al statului

Depopularea masiva a unor structuri din cadrul administratiei fiscale

Sindicatul National Finante Publice - SindFISC, organizatie sindicala nationala specializata in reprezentarea intereselor functionarilor din cadrul sistemului institutional al Ministerului Finantelor, a atras atenția in decursul timpului, celor responsabili, ca exista mari deficiente cu privire la alocarea personalului in unele activitati/structuri "cheie" ale sistemului fiscal romanesc, inclusiv prin ultimele actiuni de protest derulate la începutul lunii mai in intreaga tara.

Nu intamplator, actiunile de protest au debutat la Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili (DGAMC), cea mai afectata structura in ceea ce priveste lipsa de personal. Au urmat apoi, Directiile regionale antifrauda fiscala, Directiile generale regionale ale finantelor publice, ca in final, sa fie pichetate, atat sediul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cat si cel al Ministerului Finantelor. Cu aceasta ocazie, au fost realizate intalniri cu Ministrul Finantelor si Presedintele ANAF, de la acea vreme, s-au transmis propunerile privind revendicarile angajatillor, inclusiv cele privind ameliorarea situatiei referitoare la deficitul de personal, insa nu au fost concretizate de catre decidenti. 

In prezent, constatam faptul ca, fenomenul de depopulare a unor structuri (in mod special inspectia fiscala, executara silita, evidenta pe platitor, informatica, juridic, fara a ne limita la cele enumerate) se amplifica, facand practic nefunctionale structuri intregi de activitate. Cu titlu de exemplu, semnalam de asemenea, fara a ne limita la acestea, cazul DGAMC, unde in ultimii trei ani, personalul din activitatea de inspectie si administrare s-a redus la jumatate (in prezent sunt sub 500 angajati, inclusiv cu cei din serviciile suport, din care mai putin de 230 angajati desfasoara activitate de inspectie fiscala, administreaza 3700 mari contribuabili si realizeaza 47% din totalul veniturilor colectate de ANAF), cazul directiilor de antifrauda fiscala in cadrul carora migrarea personalului catre alte structuri este in plin proces de desfasurare, cazul administratiilor fiscale din sectoarele capitalei (care administreaza un numar de contribuabili echivalent cu dublul celor mai mari judete) unde activitatea se desfasoara cu cateva echipe de 
control, cazul serviciilor fiscale municipale si orasenesti unde activitatea se desfasoara cu 4-5 angajati si exemplele pot continua. Chiar si in cadrul centralei ANAF exista structuri cu rol important in identificarea riscurilor fiscale, controlul marilor averi, gestionarea cazurilor speciale, care functioneaza cu personal cu mult sub nivelul necesar.

Aceasta situatie are loc ca urmare a nerecompensarii corecte a muncii depuse, a complexitatii acesteia, a riscurilor suplimentare asumate si inexistentei unor instrumente manageriale de stimulare a performantei. Este stiut faptul ca, activitatea in cadrul sistemului institutional fiscal este foarte eterogena, comportand necesitati sporite de pregatire, specializare, analiza, asumare, abilitate si actiune, semnificativ superioare activitatilor pe care le desfasoara, in mod normal, marea majoritate a functionarilor din Administratia Publica.

Acestea sunt principalele motive pentru care Sindicatul National Finante Publice s-a pozitionat intotdeauna, pentru o grila distincta de salarizare in cadrul legii de salarizare a bugetarilor și o retribuire diferentiata in functie de activitatea prestata si nivelul de ierarhizare ce trebuie avut in vederea de catre ordonatorii principali de credite la stabilirea salariilor.  

Actualul “egalitarism salarial” din Fisc a condus, in timp, la migrarea angajatilor din "activitatile de foc" catre activitati "mai caldute", niciodata invers, sau la parasirea definitiva a sistemului de catre specialistii din institutie si migrarea catre alte ministere, Curtea de Conturi, etc. unde castigurile erau semnificativ mai mari, sau spre mediul privat in multinationale si la "umbra" unor societati de consultanta financiar-fiscala.

Lipsa unui Statut al finantistului, unui Acord/Contract colectiv de munca la nivel institutional/sectorial care sa statueze anumite garantii angajatilor devotati sistemului fiscal, au condus la ceea ce astazi simtim cu totii: alocare disproportionata a personalului in diverse structuri si activitati, demotivare si frustrare in cadrul unui personal imbatranit (varsta medie 52 ani), lipsa de predictibilitate in ceea ce priveste cariera acestei categorii specifice de functionari ai statului roman și multe alte neajunsuri institutionale.

Reamintim faptul ca, in functie de modul in care vom derula consultarile cu factorii decidenti in ceea ce priveste solutionarea problemelor cu care se confrunta angajatii pe care ii reprezentam noi, Sindicatul National Finante Publice suntem pregatiti pentru continuarea protestelor, in toate formele acoperite de legea dialogului social.

De asemenea, atragem public atentia celor responsabili, ca pe fondul nederularii unui dialog social institutional transparent, prin care angajatii sa poata fi informati corect cu privire la actiunile ce vor fi puse in practica in viitor de catre decidenti, a acumularii unei stari uriase de frustrare si tensiune in randul angajatilor din Finante, pot izbucni miscari necontrolate ale angajatilor, independente de activitatea sindicala, ce pot avea consecinte grave asupra modului de desfasurare a activitatii institutionale.

Nicolae-Liviu Toader, Președinte
tel. 0742 129 478
e-mail