Logo SindFISC

Nimeni nu poate fluiera o simfonie! Este nevoie de o orchestră pentru a o cânta!

H.E. Luccock

Comunicat de Presa - 08.06.2016

Semnal de alarma – Tot mai multi angajati ai Finantelor Publice nu mai ajung sa se bucure de pensii din cauza stresului profesional si conditiilor de munca precare

Daniela B. a decedat, în urma unei forme foarte agresive de cancer, despre care a aflat abia acum trei săptămâni.

Daniela B. a lucrat mulţi ani în domenii "de foc" din Finanţe - inspectie fiscală si informatii fiscale in cadrul unei directii generale regionale.

In ultimii 10 ani asistam la o multime de cazuri de boli grave ale colegilor nostri finantisti. Unii fac apel la colegi, organizatii sindicale, pentru a solicita ajutoare umanitare. Cu toate eforturile depuse, unii dintre ei ne-au parasit mult prea devreme.

Sindicatul National Finante Publice – SindFISC atrage atentia, ca pentru buna functionare a institutiilor statului, pentru alimentarea corespunzatoare a bugetului general consolidat, sanatatea funcţionarilor publici din Finantele Publice, este vitala. In contextul in care medicina moderna a stabilit o legatura certa si directa intre stres si unele boli cronice, precum: boli de inimă, diabet, depresii, infertilitate, sau cel mai grav, diferite forme de cancer, dar si faptul ca acestea au devenit un fenomen foarte frecvent in ultima perioada printre angajatii institutiei, ne vedem responsabili de a solicita si pe aceasta cale, tuturor factorilor decidenti, conducerilor MFP, ANAF, precum si a Directiilor Generale Regionale a Finantelor Publice, ca angajatori directi, actiuni ferme in vederea identificarii factorilor de stres profesional si eliminarii pe cat posibil a acestora.

In acest sens, atragem atentia asupra urmatoarelor aspecte:

Multe din sarcinile primite de angajati sunt supradimensionate raportat la numarul de personal existent, astfel incat, un functionar devine suprasolicitat neuropsihic, in conditiile in care incearca sa rezolve lucrari care ar trebui executate de 2, 3 sau mai multe persoane, in cele din urma, pe alocuri, devenind chiar ineficient.

Pentru remedierea acestei situatii, solicitam ca sarcinile profesionale si indicatorii de performanta sa fie trasati pornind in primul rand de la personalul disponibil si alocarea lui pe diferitele activitati. Pentru urmarirea atingerii unor obiective clar cuantificate, numarul de personal care activeaza în diferite structuri trebuie redimensionat, în funcţie de mai multi indicatori (precum, numărul contribuabililor aflaţi în administrare, de problemele specifice concrete din fiecare domeniu de activitate, complexitatea şi multitudinea sarcinilor, dar şi de timpul fizic necesar realizarii sarcinilor).

Tracasare si hartuire nejustificata in instante.

La ora actuala, peste 250 de angajati ai Fiscului sunt hartuiti excesiv, tarati prin diferite anchete de contribuabili certati cu legea, indreptate in nume personal asupra lor, in conditiile in care actiunile efectuate au fost in interesul impunerii autoritatii statului, au actionat in numele institutiei.

Solutia propusa de organizatia noastra este modificarea de urgenta a cadrului legislativ, in sensul protectiei juridice a organului fiscal, atata timp cat acesta a reprezentat si actionat in numele institutiei.

Functionarilor publici din Finantele Publice li se aplica acelasi tratamentsalarial liniar, fara sa se faca distinctie pe fiecare activitate in parte in functie, de importanta si complexitatea muncii lor, precum si de presiunea neuropsihicala care sunt supusi zilnic (ex. domenii cu specific aparte: inspectie fiscala, informatii fiscale, verificari fiscale, executare silita, antifrauda, juridic, audit, control intern, solutionare contestatii, etc.)

In acest sens, organizatia noastra solicita conducerilor institutiilor identificarea ocupaţiilor din domeniul Finantelor care sunt cu totul diferite de activitatile generale din institutie sau alte institutii si înscrierea lor în C.O.R., tocmai pentru a stabili corect locul şi rolul lor în societate, recunoscand astfel drepturile acestora la o valoare cat mai corecta.

In contextul negocierilor ce vor mai avea loc cu privire la noua lege a salarizarii bugetarilor, solicitam tuturor celor implicati in astfel de negocieri, Guvernanti dar si colegi de ai nostri din organizatiile sindicale, reprezentantilor societatii civile, stabilirea unor salarii decente si corecte pentru personalul din ANAF si structurile sale teritoriale, care sa asigure confortul material şi psihic al acestuia, acoperind astfel toate limitarile si interdictiile la care este supus. Facem precizarea ca in unele structuri din Finantele Publice, activitatea este comparabila, in ceea ce priveste importanta sociala, complexitatea si presiunea neuropsihica, cu cea a magistratilor, a personalului Curtii de Conturi, ori a altor categorii de functionari pentru care guvernantii le-au recunoscut un statut special, cu drepturi speciale.

In cazul structurilor de Inspectie Fiscala, Executare Silita si nu numai, functionarii traiesc stresul limitarii bugetului familiei cu sumele cu care crediteaza si finanteaza institutia, in vederea asigurarii cheltuielilor necesare deplasarilor in interes de serviciu.

Solicitam, in acest sens, adoptarea unui sistem mai flexibil de alocare a cheltuielilor de deplasare, bazat pe avansuri spre decontare, acordate de catre institutie dar si o alta procedura de decontare speciala dedicata acestor activitati.

Functionarii publici din Finantele Publice sunt presati zi de zi, sa finalizeze la termene prestabilite, lucrari de care raspund in nume propriu, in conditiile in care nu dispun de mijloacele logistice minim necesare (ex: supra-aglomerare de personal in birouri, tehnica de calcul depasita moral, programe informatice care functioneaza greoi sau se blocheaza frecvent, birotica, lipsa mijloace de transport in vederea deplasarilor pe teren etc).

Pentru remedierea acestei disfunctionalitati, solicitam reanalizarea programului de dotare logistica a ANAF si a structurilor sale teritoriale, avand in vedere importanta acestei institutii in colectarea fondurilor necesare bugetului general consolidat al statului, functie de care sunt finantate toate celelalte domenii publice (invatamant, sanatate, aparare, etc).

Desi unele boli s-ar putea incadra in categoria bolilor profesionale, functionarii din Finante nu beneficiaza, precum alti functionari publici cu statut special, de facilitati medicale.

Propunem ca functionarii publici din Finante să beneficieze de mai multe analize medicale gratuite, iar din cercetarea anuala a dosarelor lor profesionale sa se constate în ce domenii din Finante se manifesta anumite boli care se pot incadra în categoria bolilor profesionale, sa se stabileasca cauzele care le determină, astfel incat să se poată lua masuri de preventie. De asemenea controlului psihologic trebuie sa i se acorde o importanta mai mare atat la angajare cat si pe toata durata desfasurarii activitatii.

Toate aceste probleme macină zilnic si tacut sanatatea functionarilor publici din Finantele Publice. 

Sindicatul National Finante Publice – SindFISC, reprezentant al finantistilor, categorie socio-profesionala aparte, fara de care niciun conducator politic nu poate sa puna in practica politica guvernamentala, solicita implicarea tuturor celor amintiti, in solutionarea problemelor cu care ne confruntam, astfel incat sa nu mai asistam la atat de multe cazuri tragice, ca al colegei Daniela B.

Dumnezeu sa o odihneasca in pace!

Comitetul Regional, organ executiv de conducere al SindFISC