Agentia Nationale de Administrare Fiscala a fost reprezentata de dl Alexandru Draghici – Vicepresedinte, dna Dana Condoiu – Director General DGORU, dna Luiza Geambasu – Director General Adjunct DGJ, dna Georgiana Voiculesc – Director General DGAPSI, dl Catalin Cretu – Sef Serviciu DGAPSI, dl Radu Raceu – Sef Serviciu DGJ, dl Alexandru Cristea – Serviciul Comunicare, Presa, Mass Media.
O parte din subiectele supuse dezbaterii au fost discutate si cu dl Eugen Teodorovici, Ministrul Finantelor Publice, cu ocazia intalnirii pe care Presedintele SindFISC, dl Liviu Toader, a avut-o luna trecuta, urmare careia a fost transmisa membrilor de sindicat, o informare detaliata.
1. Referitor la pregatirea profesionala, SindFISC a subliniat necesitatea continuarii procesului si imbunatatirea acestuia, astfel incat, angajatii sa beneficieze de programe complexe de pregatire profesionala din partea institutiei.
De asemenea, s-a convenit ca, in paralel cu perfectionarea oferita de institutie, prin lectorii sai si programele multianuale aprobate, este nevoie si de o perfectionare individuala proprie a angajatilo, astfel incat acestia sa poata face fata provocarilor profesionale din ce in ce mai complexe.
In vederea eficientizarii procesului de pregatire, SindFISC a propus ca, in paralel cu redimensionarea si realocarea eficienta a personalului, lectorii ANAF sa fie incadrati si salarizati pe functii specifice, sa fie scosi din actvitatea curenta, iar cursurile de pregatire sa se desfasoare in locatiile proprii ale fiecarei structuri judetene/regionale, astfel incat lectorii sa se deplaseze in teritoriu si nu cursantii in diverse locatii. In acest mod, se va putea realiza un portofoliu diversificat de cursuri, o prezenta mai buna a celor interesati/obligati sa urmeze cursuri de pregatire si, nu in ultimul rand, o diminuarea semnificativa a cheltuielilor cu sustinerea procesului de perfectionare (deplasare, cazare, masa, etc.).
2. Referitor la necesitatea adoptarii Statutului finantistului, consideram ca, promovarea acestei initiative legislative revine Ministerului Finantelor Publice. Asa cum am mai aratat, organizatia noastra s-a angajat ca va elabora un proiect de Statut pe care il va transmite MFP (termen 1 august), urmand ca, specialistii din cadrul MFP/ANAF sa continue derularea procesului de elaborare si initierea actului normativ.
SindFISC se afla in proces de desemnare a membrilor Grupului de lucru insarcinat cu elaborarea proiectului. Pana in prezent, au fost discutate principiile de baza ale proiectului de catre membrii Biroului executiv. In urma analizei documentatiei privind reglementarile in domeniu, atat din tara si strainatate, consideram ca, in elaborarea Statutului Finantistului este necesara asumarea anumitor principii, atat de catre conducerea MFP/ANAF, cat si de catre angajati, prin reprezentantii acestora.
Pornind de la aceste principii, organizatia noastra considera ca Statutul va privi functionarii din cadrul sistemului institutional MFP/ANAF care detin functii publice de raspundere si care, in scopul realizarii prerogativelor de putere publica ale Ministerului Finantelor Publice, exercita atributii si au responsabilitati specifice. \r\nIn vederea promovarii Statutului finantistului, in opinia SindFISC, MFP/ANAF trebuie sa defineasca intr-un orizont de timp rezonabil, urmand procedura prevazuta de actele normative in vigoare, functiile specifice care vor fi reglementate prin actul normativ.
SindFISC a inaintat spre dezbatere catre ANAF propuneri pentru urmatoarele functii specifice:
- Inspector antifrauda – angajat care prin natura serviciului desfasoara activitati de control antifrauda, control inopinant, etc. – functie specifica stabilita prin actul normativ de infiintare al DGAF.
- Inspector fiscal – angajat care prin natura serviciului desfasoara activitati de control fiscal: inspectie fiscala, verificari de natura fiscala personala, verificare documentara, etc.
- Consilier fiscal – angajat care participa la elaborarea de proiecte de acte normative cu caracter fiscal, asista contribuabilii in indeplinirea obligatiilor fiscale, elaboreaza metodologii, participa la administrarea fiscala desfasurand activitati de: inregistrare contribuabili, gestiune declaratii fiscale, colectarea creantelor fiscale, mai putin executorii fiscali (restituiri, compensari, inlesniri, masuri asiguratorii), solutionarea contestatiilor, etc;
- Inspector vamal – angaj atcare in prezent beneficiaza de statut special;
- Executor fiscal – angajat care participa la colectarea creantelor fiscale (pentru stingerea obligatiilor de plata prin executare silita) – functie specifica stabilita pentru o parte dintre angajati prin actul normativ de infiintare al Directiei Executari Cazuri Speciale;
- Auditor fiscal – angajat care auditeaza intreaga activitate de administrare.
ANAF a precizat ca, in cadrul unui proiect care se deruleaza in prezent cu Banca Mondiala, au fost identificate 4 din cele 6 functii specifice propuse de noi, respectiv inspector antifrauda, inspector fiscal, inspector vamal si executor fiscal.