Logo SindFISC

Nimeni nu poate fluiera o simfonie! Este nevoie de o orchestră pentru a o cânta!

H.E. Luccock

Comunicat de Presa - 02.06.2016

Guvernanti, finantati activitatea Fiscului – altfel, veti avea tot mai multi oameni in strada!

Sindicatul National Finante Publice – SindFISC, sindicat national specializat in reprezentarea angajatilor sistemului institutional al Ministerului Finantelor Publice, atrage atentia principalilor responsabili de constituirea si gestionarea bugetului tarii, in primul rand Presedintelui ANAF, Ministrului Finantelor Publice, Premierului Guvernului Romaniei, asupra faptului ca pot fi raspunzatori pentru valul de proteste de strada organizate si/sau spontane, ce pot avea loc in perioada urmatoare si indeosebi in toamna, datorita imposibilitatii implementarii unei legi a salarizarii care sa multumeasca marea parte a bugetarilor, din cauza neasigurarii unor fonduri bugetare suficiente, pentru punerea in practica a prevederilor legii si a corectiilor ce trebuiesc facute, promisiuni asumate cel putin declarativ de catre intreg spectrul politic dar neonorate si nepuse in practica, de niciun guvern.

In fapt, Sindicatul National Finante Publice – SindFISC, solicita celor trei demnitari implicarea si rezolvarea de urgenta a urmatoarelor 4 mari probleme existente in Fiscul Romanesc, probleme cunoscute de catre acestia, aduse la cunostinta domniilor lor si cu alte ocazii, prin intalniri directe cu reprezentantii sindicali sau prin diverse alte canale de comunicare, probleme care daca ar fi rezolvate, Statul Roman, ar avea de castigat, bugetul ar fi indestulat si astfel si mare parte din categoriile profesionale, ce astazi isi manifesta nemultumirile, vor putea fi constientizate de adevarata putere de finantare a salariilor:

1 – Protectia juridica a personalului ANAF, astfel incat raspunderea juridica sa nu poata fi atrasa organelor fiscale decat dupa judecarea actului de autoritate incheiat. In acest sens, in prima faza, institutia sa fie singura raspunzatoare de actul de autoritate incheiat de organul fiscal iar daca aceasta, dupa o analiza minutioasa considera ca angajatul sau, a actionat prin grava neglijenta sau cu rea credinta in relatia cu contribuabilul, atunci si numai atunci sa se ceara raspunderea disciplinara, contraventionala sau penala a propriului angajat care i-a reprezentat gresit interesele.

Dincolo de faptele penale, care daca pe alocuri pot exista ca in orice institutie publica, (SindFISC disociindu-se din start de acestea), in conditiile in care nu exista o astfel de prevedere legala in sensul in care este formulata de organizatia noastra, la ora actuala, peste 250 de angajati ai Fiscului sunt hartuiti excesiv, tarati prin diferite anchete, indreptate in nume personal asupra lor, marea majoritate speculative in vederea tergiversarii, obstructionarii si impiedicarii actiunilor de control, intimidarii organelor fiscale, demobilizarii acestora.

Angajatilor reclamati nu li se acorda niciun suport juridic de catre institutie, prin invocarea inexistentei cadrului legal de a ii apara atata timp cat au fost actionati in nume personal, chiar daca au reprezentat interesele institutiei, lasandu-i sa-si faca propriile aparari, prin angajarea propriilor avocati. In tot acest timp, acesti angajati trebuie sa se concentreze si asupra activitatii celui supus controlului, altor verificari si sarcini de serviciu. In ultima perioada, acest fenomen a devenit o practica in randul unor contribuabili mai putin onesti, a dus la o demobilizare nemaintalnita in randul organelor fiscale, in special control si executare silita, cu consecinte deosebit de grave pe termen mediu si lung pentru credibilitatea institutiei si alimentarea bugetului general consolidat al statului.

Solutia propusa de organizatia noastra este modificarea de urgenta a cadrului legislativ in sensul protectiei juridice a organului fiscal, tinand cont ca exista recomandari ale forurilor internationale asumate de statul roman, de ani buni, dar neonorate inca.

2 – Regandirea unui nou plan de dotare a intregii activitati ANAF cu tehnica de calcul adecvata, performanta, programe speciale pentru evidenta, colectare, inspectie, executare si antifrauda, precum si pentru alte necesitati care asigura cresterea operativitati activitatii fiscale. La ora actuala, un important factor de ineficienta a activitatii ANAF este slaba dotare tehnica si materiala din intreg sistemul institutional. In multe locuri ea abia ajunge la nivelul anilor 2005.

3 – Pentru aparatul de inspectie fiscala, executare silita, informatii fiscale, verificari fiscale, juridic, control intern, etc, sa se elaboreze o procedura speciala de decontare a cheltuielilor de deplasare, in situatia in care in exercitarea atributiilor, personalul utilizeaza mijloace proprii de transport, tinand cont ca deplasarea la contribuabili sau instanta nu este o activitate intamplatoare (de care actualmente beneficiaza numai pentru decontarea sporadica si cu intarziere a consumului de carburant in cota fixa de 7,5 litri la 100 km), ci e una cu caracter permanent, ceea ce impune si decontarea cheltuielilor adiacente utilizarii autoturismului (uzura,asigurare,etc). Se poate urma exemplul folosit de majoritatea statelor europene.

4 – Stabilirea castigului salarial din diversele structuri ale Finantelor, in concordanta cu:

  • importanta sociala si complexitatea muncii pe fiecare structura;
  • presiunea neuropsihica la care este supus personalul;
  • restrictii legate de anumite activitati;
  • performanta;
  • asumarea riscurilor si mobilitatea, aria de competenta, in special in activitatile de: inspectie, executare, antifrauda, audit, juridic, verificari, informatii fiscale, achizitii publice, control intern, etc.

Organizatia noastra recomanda conducerii ANAF, ca angajator, intreprinderea demersurilor legale pentru promovarea si largirea spectrului functiei specifice in Agentia Fiscala, SindFISC sprijinind neconditionat acest posibil demers.

Pornind de la cele relatate mai sus, in opinia SindFISC, angajatii ANAF sunt singurii angajati din Romania care finanteaza intr-un procent atat de mare, din propriile salarii, activitatea institutiei, in timp ce mare parte din rezultatele bune ale Agentiei din ultima perioada se datoreaza exclusiv sacrificiului personal al multora dintre ei, daruirii muncii lor, a efortului suplimentar si mai putin al sprijinului institutional.

Acest comunicat se doreste a fi si o scrisoare deschisa adresata Presedintelui ANAF, ca direct raspunzator de soarta angajatilor institutiei pe care o reprezinta, Ministrului Finantelor Publice ca ordonator principal de credite, posibil initiator de acte normative ce tin de problemele subliniate dar si responsabil in constructia bugetului general consolidat al statului si sarcinile de colectare trasate ANAF, cat si Prim-Ministrului Guvernului Romaniei, ca factor cu putere de decizie deplina in promovarea unor acte normative ce pot duce la eficientizarea activitatii ANAF.

Liviu Toader, Președinte